VERSENY JÁTÉKOK
Cipőpárosítás
Játszhatja: 3 éves kortól 2—40 gyermek Kellék: sok pár cipő
A helyiség egyik oldala mentén sorba állítjuk minden pár cipőnek egyik darabját. Szemben, más sorrendben, a párjukat helyezzük el. Két versenyző esetén ugyanabból a sorból adott jelre mindegyik megfog egy cipőt, átfut a túlsó oldalra, és megkeresi a párját. Ha megtalálta, félre- teszi az előre megbeszélt helyre, és egy másikat véve ugyancsak a párját keresi annak. Győz az, aki többet párosított hiba nélkül. Csapatjátékot is alakíthatunk, ha a végén összeszámoljuk az egy csapathoz tartozó játékosok cipőit.
Kisebb gyermekeknek egymástól jól megkülönböztethető cipőket adjunk, nagyok már a finomabb árnyalatokra is vigyázhatnak.
SZOBAI MOZGÁSOS JÁTÉKOK
Kútba estem
Játszhatja: 3 éves kortól 4—25 gyermek
A gyermekek tágas körben helyezkedjenek el. Középen tegyünk egy hajtókarikát a földre, ha ez nincs, rajzoljunk kört, amely a kutat jelképezi. Valaki ugorjon be a kútba, és ott guggoljon le, majd mondja ezt: kútba estem!
A többiek megkérdezik: Hány méterre? Egy számot mondva feleli, pl.: öt. Ekkor a gyermekek annyiszor tapsolnak, ahányat mondott. Ezután megkérdezik: Ki húzzon ki?
Akinek a nevét mondja, az odamegy a kút széléhez, és két kézzel kihúzza a kútban levőt. Most helyet cserélnek, és aki kihúzta társát, az ugrik a kútba. Így megy ez addig,míg mindenki sorra nem kerül. Jó játék ez a számolás begyakorlására. Kisebb gyermekek egytől tízig mondjanak számot, a nagyobbak százig. Nagyobb számoknál tízesével számolunk, majd egyesével tovább (pl. 47-nél négy és hét tapsolás a helyes). A baráti kapcsolatok elmélyítésére jó lehetőséget nyújt ez a játék. Rendszerint a legjobb barátok közül neveznek meg valakit. Aki már egyszer sorra került, az ne következzék addig, míg mindegyik nem esett a kútba.
Megy a repülő
Játszhatja: 3 éves kortól 4—25 gyermek
A szoba két oldalán egymással szemben foglaljanak helyet a gyermekek. Sorba mindenkit megkérdezünk, hogy mit szeretne utánozni. Csak olyant lehet választani, amit hanggal vagy mozdulattal utánozni lehet, Pl. autót, repülőgépet, gólyát, mackót, katonát stb. A játékvezető hangosan mondja az egyik választott nevet, p1. repülő. Ekkor ez a gyermek feláll, és búgva, kezét széttárva átmegy a túlsó oldalra, és ott leül. Ha már ezt értik, akkor különböző feladatot mondhatunk, p1. az autónak azt, hogy menj a kutyáért, ültesd be és hozd vissza. Bátortalan, félénk gyermekek számára Jó alkalom, hogy hozzászokjanak az önálló szerepléshez. Ha sok gyermekkel játszunk, egyszerre többnek is adhatunk feladatot.
Árvíz
Játszhatja: 3 éves kortól 4—4O gyermek
A gyermekek tágas körben ülnek. A játékvezető különböző vezényszavára a Játszóknak más és más feladatokat kell elvégezniük. „Árvíz”-nél mindenki feláll a székére, nehogy vizes legyen a lába. „Tűz”-nél a földre guggolnak, hogy tábortüzet gyújtsanak. „Hó vihar”-nál mindenki hazamegy, vagyis a székére leül, és felhúzott lábát átölelve melegszik. „Jön a medve” kiáltásnál pedig a játékvezetőhöz futnak védelemért.
A játék megismertetésénél csak két vezényszót használjunk. Ha már ezeket jól ismerik, bővítsük először három, majd később négy szavasra a játékot. A vezényszó elhangzása után ne beszéljenek, hanem cselekedjenek. Egymást ne figyelmeztessék, ha hibáznak, hanem mindenki a saját elhatározásából gyorsan tegye azt, amit jónak lát. Ügyes vezetéssel élénkké és változatossá tehetjük a játékot, mely kis helyen, rövid idő alatt jól megmozgatja a gyermekeket. Érdekes változata ennek a játéknak a következő: A játékvezető behunyja a szemét mintha aludna, és azt mondja, hogy „Behunyom a szemem és azt mondom, hogy p1. árvíz”. Ekkora gyermekek, nehogy a játékvezetőt felébresszék, egészen halkan és óvatosan mozognak. Amikor teljes lesz a csend, kinyitjuk a szemünket, és csodálkozó arcot mutatunk, mintha nem értenénk, hogyan kerültek pI. „árvíz”-ből „tűz”-be. A „jön a medvé”-nél pedig úgy csinálunk, mintha megijednénk a körülöttünk álló gyermekektől.Fegyelmezett mozdulatok begyakorlására és figyelemösszpontosításra jó ez a játék.
Tűzoltóparancsnok
Játszhatja 3 éves kortól 6—25 gyermek
A gyermekek nagy körben ülve helyezkednek el, vagy földre rajzolt karikába állnak. Egy széket középre helyezünk, ide ül a tűzoltóparancsnok, aki a következő verset mondja:
A faluban tűz ütött ki,
Siessünk azt eloltani,
Szaladj pajtás, szaladj!
Tőlünk el ne maradj!
A vers mondása közben a játsz6k a körön kívül szaladnak. A maradj szára a tűzoltóparancsnok tapsol egyet, mire mindenki gyorsan keres magának széket vagy kört, a tűzoltóparancsnok is. Aki legelőször ül le a középső székre, az lesz az új tűzoltóparancsnok.
TESTSÉMAFEJLESZTÉS
Ki vagyok én?
A játék leírása: Tükörrel szemben állva saját személyének felismerése: szemszín, hajszín, hajhosszúság, ruhadarabok felsorolása a testrészeken. Másik gyermekkel, társával összehasonlítja magát, hasonlóságokat keres. Esetleg a nemek megnevezése is történhet.
A fejlesztés lehetőségei: Testünk jellemzőinek felsorolása, megnevezése. Megfigyelőképesség fejlesztése összehasonlítással. Azonosságok, különbségek megnevezése . A test Jellemző jegyeinek leképezése.
Játszhatja: 1 -2 gyermek 3 éves kortól.
Eszköz: tükör.
Keresd meg!
A játék leírása: Tükör előtt a testrészek megér intése, megnevezése: felnőtt által érintés, gyermek megnevezi, gyermek megismétli Saját testén az érintést és a megnevezést, utasításra a gyermek megérinti és megnevezi a testrészét, a felnőtt megnevezi, a gyermek a társa testén érinti meg a kívánt testrészt, előbbiek megismétlése csukott szemmel, az elsőt kivéve.
A fejlesztés lehetőségei: Testrészek és azok helyének megnevezése, érintés. Percepciófejlesztés Figyelem fejlesztése.
Játszhatja: 1-3 gyermek 3 éves
Eszköz: tükör
Száll a lepke!
A játék menete: Papírból készítünk az ujjunkra húzható lepkét. Minden gyermek ujjára húzza és eljátsszuk, melyik testrészükre száll a lepke. Ahova repül, megnevezzük.
A fejlesztés lehetőségei: Testséma alakítása, testrészek megnevezése, beszéd- készség fejlesztés finommozgások alakítása
Játszhatja: egy egész csoport 3 éves kortól, de egy gyermek fejlesztésére is kiválóan alkalmas.
Eszköz: pillangó.
PERCEPCIÓFEJLESZTÉS
Színkereső
A játék leírása: A gyermekkel közösen kiválasztunk egy színt, majd sorra nézzük a tárgyakat, melyiken látjuk ugyanazt. Változata lehet: színválasztás után ők hoznak a gyűjtőkosárba megegyező színű dolgokat. Felsorolhatjuk a napszakok, az évszakok jellegzetes színeit, az örömteli, a bánatos, a meleg, a hideg színeket. Gyűjthetünk színes hasonlatokat, p1.:
Fehér, mint a hó.
Fekete, mint a korom.
Zöld, mint a fű.
Kék, mint az ég.
Sárga, mint a citrom.
Lila, mint az ibolya.
Piros, mint a paradicsom.
Azt is megbeszéljük, hogy ezeket a hasonlatokat egy szóval is kifejezhetjük, Így: hófehér, koromfekete, ibolya lila, fűzöld.
A fejlesztés lehetőségei: Vizuális percepció, színészlelés. Megfigyelőképesség, gondolkodás (összehasonlítás, azonosság, különbözőség felismerése) fejlesztése, szókincsbővítés
Játszhatja: 1 - I 2 gyermek 3 éves kortól. ) Játszhatják a családban is szülők, testvérek együtt.
Eszköz: a szoba tárgyai, játékai.
Nyomkereső
A játék leírása: A csoportban lévő gyermekek láb- és kéznyomatát elkészítjük színes papírokból. A kéznyomatokat a szekrény oldalára vagy a falra erősítjük, a lábnyomokat a padlóra ragasztjuk úgy, hogy végig léphető legyen. A lábnyomok a tenyérnyomokhoz vezetnek kacskaringós úton. Az út végén valamit elrejtünk, azt kell megtalálni. A gyermekek a lábnyomokon haladnak, a jobb és a bal lábakat pontosan kell a helyükre illeszteni, azután már a tenyérnyomokra is Ügyelni kell. A nyomok végén találják az elrejtett tárgyat.
A fejlesztés lehetőségei: Szem-kéz, szem-láb koordináció, alak és forma azonosítása, a bal, a jobb gyakorlása, tudatosítása térirányok, távolságok érzékelése.
Játszhatja: egyszerre egy gyermek 3 eves kortól.
Eszköz: Az előre elkészített tenyér és talpnyomatok
Gyurmázás
A játék leírása: Homok, só-liszt gyurma, agyag, plasztilin felhasználásával különböző formák létrehozása.
A fejlesztés lehetőségei: Anyagok, felületek megismerése, formák keletkeztetése. Tapintással tapasztalatok szerzése az anyag tulajdonságairól: puha, kemény, sima, érdes, nedves stb. Gyurmázás alaptechnikáinak elsajátítása, finommotorika, szem-kéz koordináció, verbális fejlesztés
Játszhatja: 1-25 gyermek 3 éves kortól. A családban is ismerkedhetnek az anyag tulajdonságaival p1. ha az édesanyával együtt gyúrja, formálja a tésztát.
Eszköz: a felsorolt anyagok.
VERBÁLISFEJLESZTÉS
Lufi fújás
A játék leírása: Egymás kezét fogva körben állak a gyermekek. Egyszerre elkezdik fújni a „lufit” miközben a kör egyre tágul, a karok egyre inkább megfeszülnek. Hangos „PUKK” szóra „kipukkad” a lufi és a gyermekek a kör közepe felé szaladnak.
Fejlesztés lehetőségei: Helyes légzéstechnika gyakorlása, testfogalom térérzékelés (jobb kéz, bal kéz, köralakítás), közösségi érzés alakítása (egymás kezét fogják Játék közben, ez a Játék csak együtt Jó igazán.).
Játszhatja: 8-20 gyermek 3 éves kortól. játszhatja a család együtt otthon, vagy kirándulás alkalmával.
Csibejáték
A Játék leírása: Tányérra apró cukorkákat (p1. zizit) teszünk, a gyermekek kiscsibék, a cukorkát a nyelvükkel kell a tányérról fölszedni.
A fejlesztés lehetőségei: Légzéstechnika gyakorlása, hangképző szervek erősítése. Mozgáskoordináció fejlesztése szem-nyelv összehangolt mozgásával Relációk erősítése (gyors, lassú). Türelemre nevelés.
Játszhatja: tányéronként egy gyermek 3 éves kortól.
Eszköz: gyermekenként egy db tányér, egy evőkanál cukorka.